Vitale Buitenstad

Wat behoort tot de Buitenstad?

De Buitenstad omvat alle verkooppunten (dus onder andere ook tankstations) die niet in de reguliere winkelgebieden gevestigd is, te weten:

  • Verspreide bewinkeling binnen en buiten bebouwde kom en op bedrijfsterreinen;
  • Grootschalige concentraties, als woonboulevards, retail parken en autoboulevards;
  • Bijzondere winkelgebieden, als Factory Outlet Centra (FOC’s).

 

Aanbod Buitenstad is divers

Het type aanbod in de Buitenstad is zeer divers. Branches die vaak in de Buitenstad gevestigd zijn betreffen: auto, boot, camper en caravan (ABC), tuincentra, bouwmarkten en woonwinkels. Daarbij omvat met name de verspreide bewinkeling ook een divers soort aan ander type branches, als supermarkten en kapperszaken.

 

Context de Buitenstad

Sinds 2005 steeg het aantal verkooppunten in de Buitenstad met 8% en het totale winkeloppervlak zelfs met 20%. Door deze groei zijn vraag en aanbod op een flink aantal plaatsen niet in balans en past de winkelstructuur niet meer bij de wens van de consument. Ook neemt internet een steeds prominentere plek in, wat deels ten koste gaat van de behoefte aan fysieke winkelmeters.

Daarbij komt dat er overlap is tussen het aanbod in de Buitenstad en centrale winkelgebieden. Bij tuincentra, woonwarenhuizen en andere perifeer gevestigde retailers worden producten aangeboden die ook in reguliere winkelgebieden, zoals onze binnensteden, te koop zijn. Denk aan serviesgoed, vloerbedekking of kleding. Branchevervaging is een feit.

De economie en huizenmarkt trekken weer aan. Vooral woonwinkels en doe-het-zelfzaken profiteren hiervan op dit moment, maar ook bij een groot deel van (winkels in) de andere branches zit in de lift. Hierdoor zijn locaties in de Buitenstad waar het aanbod juist floreert en zijn voor sommige verkooppunten de Buitenstad de enig mogelijke vestigingsplek.